دجّال، حقيقت، مجاز يا خيال؟

يكى از علايم بحث ‏انگيز ظهور، قضيه ى دجّال است كه پرسش‏ هاى زيادى را ايجاد مى‏ كند؛ بنا بر اين لازم است در اين قسمت نكاتى را درباره‏ ى آن بيان كنيم. ليكن پيش از آن شايسته است در باب توصيف دجّال دو حديث نقل كنيم تا با اوصاف او از زبان روايات بيشتر آشنا شويم. با اين هدف، ترجمه يك روايت نبوى و يك حديث علوى را از حديقه الشيعه تأليفِ مولى احمدبن محمد معروف به مقدس اردبيلى (متوفاى  993ق) نقل مى‏ كنيم:

حديث نبوى: (عبداللَّه بن عمر از رسول خدا روايت مى‏ كند كه (1)


وبلاگ مهدي طاووس اهل جنت - Www.TavooseJannat.BlogFa.Com

... حق تعالى هيچ پيغمبرى را به دنيا نفرستاد الاّ آن كه انذار نمود قومش را از دجّال وليكن او را در  اين امت ظاهر گردانيد و او - لعنه اللَّه - بيرون خواهد آمد بر خرى سوار كه عرض ميان هر دو گوش آن خر، يك ميل باشد و بهشت و دوزخى و كوهى از نان و نهرى پر از آب، همراه او سِير خواهد نمود واكثر تابعان او يهود و زنان و اعراب باشند و در جميع آفاق خواهد گشت به غير از مكّه و مدينه كه قدمش به حرمين نخواهد رسيد (أنا ربّكم الأعلى) خواهد گفت، هرگاه امرِ او بر كسى مشتبه شود بايد بداند كه خدا أعور نيست و بر خر سوار نمى‏ شود). (2)

حديث علوى (3): روزى اميرالمؤمنين خطبه مى‏خواند، بعد از فارغ شدن از خطبه فرمود: (سلونى ايها الناس قبل أن تفقدونى).

صعصعة بن صوحان قد راست كرده، پرسيد كه يا أمير المؤمنين كى دجّال بيرون آيد؟ آن حضرت فرمود:


اين علمى است كه از اسرار مخفيه است و شايد رخصت اظهار آن نباشد و امّا آن را نشانه‏ ها و علامت‏هاست كه همه به هم متصل است، فوت كردن و سهل دانستن نماز و برطرف شدن امانت و رواج يافتن و حلال دانستن دروغ و افترا و رشوه خوردن و...)


ادامه نوشته

فلسفه غيبت در زبان دانايان غيب

پيامبر اكرم و ائمه عليه السلام نخستين كسانى هستند كه به منظور رفع شبهات ، از علت غيبت سخن رانده اند و در مجموعه هاى روايى ، احاديث زيادى در اين باب جمع آورى شده است .نعمانى از على عليه السلام نقل مى كند كه ايشان دليل غيبت را: غربال انسانهاى صالح از گمراه و دانا از نادان مى داند (1) و بر اساس روايت ديگرى حضرت در منبر كوفه فرمود:زمين ، از حجت الهى خالى نمى ماند، ولى خداوند به دليل ستم پيشه بودن خلق و ستم و زياد روى آنان را وجود حجت بى بهره مى سازد (2)

وبلاگ مهدي طاووس اهل جنت - Www.TavooseJannat.BlogFa.Com

روايات ديگرى كه بيشتر در عصر تقيه جمع آورى شده اند، حاكى از اين هستند كه بشر قادر به درك فلسفه حقيقى غيبت نيست و اين راز پس از ظهور آشكار خواهد شد.در دوران امامت حضرت باقر )از 5 تا 114 ه - ق ) و حضرت صادق (از 114 تا 148 ه‍ ق ) با توجه به نهضتهاى دينى و بازار گرم مناظره هاى مذهبى و ضرورت نقد عقايد كيسانيه زيديه ، غلات و اسماعيليه ، در خصوص غيبت امام به فلسفه غيبت توجه بيشترى صورت گرفت . 

ادامه نوشته

عوامل و علل غربت حضرت مهدی (عج)

شايد با خواندن متن زير بفرماييد كه اينها كه علت غربت امام زمان (عج) نمي باشد بلكه وظايف شيعيان آن حضرت مي باشد آري درست مي فرماييد اما وقتي شيعيان آن حضرت هيچ كدام از وظايف خود را انجام نمي دهند همين عوامل باعث غربت مهدي فاطمه (س) مي گردند و اين غربت تا آنجا عميق مي شود كه ايشان مي فرمايند شيعيان ما اگر به اندازه آب خوردني ما را دوست داشتند خداوند ظهور من را محقق مي كرد آري بياييم با خواندن و عمل كردن به مطالب زير غبار غربت را از چهره ي گل نرگس بزداييم.

وبلاگ مهدي طاووس اهل جنت - Www.TavooseJannat.BlogFa.Com

۱- شناخت و معرفت كامل از طريق صفات و خصايصى كه مخصوص آن حضرت است ، و مداومت داشتن بر خواندن اين دعا:اللهم عرفنى نفسك فانك ان لم تعرفنى نفسك لم اعرف نبيك ، اللهم عرفنى رسولك فانك ان لم تعرفنى رسولك لم اعرف حجتك ، اللهم عرفنى حجتك فانك ان لم تعرفنى حجتك ضلكت عن دينى
۲- منتظر ظهور و فرج آن حضرت بودن ، بگونه اى كه اين انتظار در انسان تحرك ايجاد كرده و در عمل ظاهر شود، تا آنجا كه در انجام واجبات الهى و ترك محرمات كوتاهى نكند.۳- تسليم و انقياد براى امر امام عليه السلام داشته باشد و عجله نكند، يعنى چون و چرا در امر ظهور آن جناب ننمايد و آنچه از جانب آن حضرت مى رسد صحيح و مطابق حكمت بداند.۴- از مال خود به آن حضرت هديه نمايد، مثلا مالى را كه مى خواهد به امام عليه السلام هديه دهد، به همين قصد در راهى كه مى داند رضاى آن حضرت است مصرف نمايد، مانند اين كه به صالحين از دوستان و شيعيان آن حضرت كمك نمايد.


ادامه نوشته