دجّال، حقيقت، مجاز يا خيال؟
سپس أصبغبن نباته برخاست و گفت: يا أميرالمؤمنين! دجّال كيست؟ فرمود:
(دجّال كسى است كه تصديق كننده ى او شقى است و تكذيب كننده ى او سعيد. از اصفهان (4)
بيرون آيد، چشم راست ندارد و چشم چپش در پيشانى است مانند ستاره ى سرخ، لفظ كافر در زير آن نقش، بر خرى سرخ رنگ سوار، طىّ ارض به سرعت نمايد، به هر چشمه كه قدمش برسد آن چشمه بر زمين فرو رود و اكثر تابعان او از اولاد زنا باشند و اصحاب طيلسان و يهوديان. و آن ملعون با آن كه طعام خورد و در بازارها گردد به آواز بلندى كه همه جا رسد (أنا ربكم الأعلى) گويد. بقية الله در حوالى شام بر عقبهاى كه آن را (فيق) خوانند در ساعت سيّم در روز جمعه او را به قتل آورد...) (5)
پي نوشتها:
1- بقره/ 2و 3
2- بقره/ 5
3- الميزان / محمد حسين طباطبايى/ ج / 1ص 49
4- در زيارت آل يس كه در توقيع شريف از ناحيه ى مقدسه براى محمدبن عبدالله حميرى صادر شده است، چنين مىخوانيم: (السلام عليك يا داعى الله و ربّانى آياته) و در دعاىپس از آن، حضرت را (كلمه ى تامّه ى الهى) مىناميم.
5- مولانا فيض كاشانى در كتاب منظوم خود، شوق مهدى، در اين خصوص چنين مىگويد:
در دل زحق تعالى شكريست بىنهايت
كو در كتاب خود كرد، در شأن تو حكايت
در وعده ى وصالت، نستخلفنّهم گفت
جان گر فشانم ارزد، اين لطف و اين عنايت
منبع: كتاب نشانه هاى يار و چكامه انتظار