تمام اديان و مذاهب در عقيده به مصلح كل و موعود منجي كل ملل، مشتركند. پيروان تمام اديان معتقدند كه در يك عصر تاريك و بحراني كه جهان را فساد و بيدادگري و بي ديني فرا گرفته، نجات دهنده اي بزرگ طلوع مي كند و به واسطه نيروي فوق العاده، اوضاع آشفته جهان را اصلاح مي كند و خداپرستي را بي ديني و مادي گري غلبه مي دهد.
البته هر ملتي او را با نام و لقبي مخصوص مي شناسند. زردشتيان او را «سوشيانس» يعني نجات دهنده جهان، منابع هندي فرزند سيد خلايق «كشن»، جهودان او را «سرور ميكائيلي» و مسيحيان او را «مسيح موعود» يا پسر انسان و مسلمانان وي را به نام «مهدي موعود (ع)» مي شناسند.

بشارت كتب آسماني
در زبور داوود (ع) كه تحت عنوان مزامير در لابه لاي عهد عتيق آمده است، در حداقل سي و پنج مورد نمونه هايي درباره ظهر موعود جهاني به چشم مي خورد:
«زيرا كه شريران منقطع خواهند شد و اما منتظران خداوند وارث زمين خواهند شد. هان بعد از اندك زماني شرير نخواهد بود... و اما حليمان وارث زمين خواهند شد... اما صالحان را خداوند تأييد مي كند ... و ميراث آنها خواهد بود تا ابد الآباد.»(1)
در مزمور 45، 96 و 97 نيز نمونه هايي به صراحت آمده است. در بخشي از مزمور 96 با اشاره به حكومت عادلانه آن حضرت، چنين آمده است: «قوم ها را به انصاف داوري خواهد كرد... زيرا براي داوري جهان مي آيد.»(2)
در تورات در كتاب دانيال نبي آمده است: «در آن زمان سرور ميكائيلي امير عظيمي كه براي پسران قوم تو ايستاده (قائم) است، خواهد برخاست و چنان زمان تنگي خواهد شد كه از حيني كه امتي به وجود آمده است تا آن روز نبوده ...»(3)
در كتاب حيقوق نبي علاوه بر بشارت آمدن اشاره به حكومت جهاني آن حضرت نيز دارد: «اگر چه تأخير نمايد، برايش منتظر باش؛ زيرا كه البته خواهد آمد و درنگ نخواهد نمود، بلكه جميع امت ها را نزد خود جمع مي كند و تمامي قوم ها را براي خويشتن فراهم مي آورد.»(4)
در كتاب زكرياي دوم كه شبيه، باب آخر كتاب زكرياست، از آمدن منجي موعود... كه سلطنت او از دريا تا دريا و تا اقصي نقاط زمين خواهد بود، مژده داده شده است.(5)
همچنين در باب هاي مختلف عهد قديم علاوه بر بشارت ظهور منجي، با اشاره به نوع حكومت جهاني و امت واحده بر عدالت گستري او تأكيد مي كند.
جالب اينجاست كه قرآن نيز در آياتي كه در باب اين پيامبران و حضرت موسي (ع) و ابراهيم (ع) آمده است، بر اين نكته ها تأكيد دارد. آيه اي كه در ابتداي اين نوشتار ذكر شد (انبياء، 105) نمونه اي از اين آيات است كه اشاره به همين موضوع دارد.
مفسرين «زبور» را زبور داوود و منظور از «ذكر» را تورات دانسته اند كه قرآن مي فرمايد ما در زبور و تورات نوشتيم كه زمين را بندگان صالح ارث خواهند برد كه نشان از تشكيل حكومت جهاني به دست مستضعفان دارد.
 
بشارت در انجيل
در اناجيل اربعه به اين موضوع بيش از ساير كتب آسماني پرداخته شده است. بنا به نوشته «مستر هاكس» در انجيل و ملحقات آن (عهد جديد) كلمه «پسر انسان» هشتاد بار تكرار شده است كه تنها سي مورد آن با حضرت عيسي (ع) قابل تطبيق است و پنجاه مورد ديگر از نجات دهنده اي سخن مي گويد كه در آخرالزمان ظهور خواهد كرد و حضرت عيسي (ع) نيز با او خواهد آمد تا او را ياري كند.(6)
در ادامه به نمونه هايي چند از اين اناجيل اشاره مي كنيم:
 
انجيل متي
در باب 24 انجيل متي گفتگويي از حضرت مسيح (ع) با شاگردانش ثبت شده است كه علاوه بر بشارت به ظهور منجي موعود، به اوضاع سياسي، اجتماعي و اقتصادي عصر ظهور نيز اشاره مستقيم دارد و نشانه هاي ظهور را عنوان مي كند و درباره زمان ظهور تأكيد مي كند كه جز خداوند هيچ كس از آن اطلاع ندارد:
«... اينك شما را خبر دادم، پس اگر شما را گويند در صحرا است بيرون مرويد، يا آن كه در خلوت است باور مي كنيد؛ زيرا همچنان كه برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر مي شود، ظهور پسر انسان نيز چنين خواهد شد، ... آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پديد گردد و در آن وقت جميع طوايف سينه زني كنند و پسر انسان را ببيند كه بر ابرهاي آسمان با قوت و جلال عظيم مي آيد... اما از آن روز و ساعت هيچ كس اطلاع ندارد، حتي ملائكه آسمان جز پدر من و بس. ... شما نيز حاضر باشيد؛ زيرا در ساعتي كه گمان نمي بريد، پسر انسان مي آيد.»(7)
«اما چون پسر انسان در جلال خود با جميع ملائكه مقدس خويش آيد، آن گاه بر كرسي جلال خود خواهد نشست و جميع امت ها در حضور او جمع شوند و آنها را از همديگر جدا مي كند.»(8)
چنانكه مي بينيد در اين فراز، از جمع شدن امت ها و تشكيل حكومت واحده جهاني سخن به ميان آمده است كه پسر انسان بر كرسي حكومت آن خواهد نشست.
 
انجيل مرقس
همين مضمون در ساير اناجيل از جمله انجيل مرقس با اندكي تغيير آمده است:
«از آن روز و ساعت غير از پدر هيچ كس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم. پس بر حذر و بيدار شده، دعا كنيد؛ زيرا نمي دانيد كه آن وقت كي شده ... در چه وقت صاحب خانه مي آيد.»(9)
 
انجيل لوقا
درباره آمادگي براي ظهور چنين مي گويد:
«كمرهاي خود را بسته، چراغ هاي خود را افروخته بداريد و شما مانند كساني باشيد كه انتظار آقاي خود را مي كشند كه چه وقت از عروسي مراجعه كند، تا هر وقت آيد و در را بكوبد، بي درنگ براي او باز كنند. خوشا به حال آن غلامان كه آقاي ايشان چون آيد، ايشان را بيدار يابد... پس شما نيز مستعد باشيد؛ زيرا در ساعتي كه گمان نمي بريد، پسر انسان مي آيد.»(10)
در باب 21 نيز ضمن اشاره به مضموني كه از انجيل هاي متي و مرقس نقل شد، به علايم ظهور و اوضاع مردمان در آن عصر اشاره مي كند و حكومت جهاني و قوت و جلال عظيم پسر انسان را مورد تأكيد قرار مي دهد.
در انجيل يوحنا نيز چنين مي خوانيم:
«و الان قبل از وقوع به شما گفتم تا وقتي كه واقع نگردد، ايمان آوريد. بعد از اين كه بسيار با شما نخواهم گفت؛ زيرا كه رئيس اين جهان مي آيد.»(11)
با بررسي اجمالي در كتب آسماني عهد قديم (عتيق) و عهد جديد (انجيل)؛ نكات بسياري درباره بشارت به ظهور منجي، نشانه ها و علايم ظهور، شرايط و اوضاع اجتماعي، سياسي و ... عصر ظهور و نوع حكومت موعود؛ قابل استخراج است كه نوع ما تنها به ذكر چند نكته درباره حكومت آن حضرت بسنده مي كنيم:
1.حكومت آن حضرت همراهي پايه صالحان، شايستگان، حليمان و مستضعفان را در پي خواهد داشت.
2.موعود جهاني، حكومتي جهاني با قوت و جلال عظيم خواهد داشت و همه بايد آماده فرمانبرداري او باشند.
3.ياران خود را با سرعت از نقاط مختلف به نزد خويش فرا مي خواند.
4.سلطنت و حكومت وي جهاني خواهد بود و جميع اقوام و ملل روي زمين تحت عنوان يك ملت؛ مطيع و فرمانبردار وي مي شوند.
5.وسعت قلمرو حكومت او از شرق تا غرب و در اقصي نقاط عالم خواهد بود.
6.نسل شريران و بدان منقطع و درهم كوبيده خواهد شد.
7.حكومت او بر پايه عدالت و قسط خواهد بود و در حكومت او ظلمي نخواهد شد.
8.هيچ كس جز خداوند از روز ظهور و شروع حكومت، خبر ندارد.
9.در سايه ي حكومت او پرستش و ستايش جهاني خداوند مرسوم خواهد شد.
10.همزيستي مسالمت آميز همه ساكنان زمين و برقراري صلح جهاني، آرامش و آسايش و رفاه براي همه از جمله بركات حكومت او خواهد بود.
 
نويسنده: علي الله اكبري
ادامه دارد ... --------
منبع :
برگرفته از فصلنامه ي پويا شماره ي (5)