آرمانشهر در انديشه يهود (3)
4-1.
غايت حكومت
هر نظام سياسي و حكومتي كه تشكيل ميشود،
براي رسيدن به هدف و غايتي تأسيس شده است. طبيعي است تمام گروههاي
اجتماعي، داراي هدفهاي مشخصي هستند كه طبق آن، سازمان يافتهاند. كارايي
هر سازمان نيز بايد طبق مقدار موفقيت آن، در به دست آوردن هدفهاي تعيين
شده، ارزيابي شود.
اعتقاد عموم يهوديان اين است كه ظهور ماشيح و فعاليتهاي او، همگي در جهت بهبود وضع جهان و تأمين سعادت بشري است و انسان، در جهاني كه خداوند، آن را در نهايت كمال خلق كرده است، رو به آيندهاي دارد كه ظهور منجي موعود درآن، نشانه برقراري عدالت الهي است.اين اعتقاد، در همة متون مذهبي يهوديان استمرار مييابد و افزون بر آن، انديشة نجات يافتن و انتظار براي منجي موعود كه خواهد آمد و نظامي منطبق بر قوانين الهي و آسماني برقرار خواهد كرد، از بخشهاي اعتقادي اديان توحيدي است.
حكومت آرماني، براي يهوديان، صلح جهاني وعصر عدالت و پارسايي را وعده ميدهد؛ عصري كه در آن، همه انسانها خواهند دانست كه خدا يكي و نام او يكي است و قومي كه خدا براي ابلاغ رسالت خود به جهانيان برگزيده، خواهد توانست مسؤوليت خويش را در اصلاح معنويات جهان انجام دهد. همچنين يهوديان در كنار كاهنان و انبياء شاهد گسترش گونهاي از پاكي و قداست باشند كه تحقق آن در شرايط كنوني، ممكن نيست؛ به ديگر سخن، آن زمان، امكان ادامه يك زندگي مقدس و مطابق با اراده الهي فراهم ميشود.
البته هدف مهم ديگري نيز مطرح ميشود كه همان وحدت ميان اقوام پراكنده و متفرق بنياسرائيل است؛ به گونهاي كه اورشليم مركز جهان و افتخار همه نسلها شده و همه امتها به سوي آن آمده، در مقابلش كرنش خواهند كرد وحقايق سترگ مورد قبول بنياسرائيل را خواهند پذيرفت. براين اساس، همه حوادث به احياي پادشاهي مسيحا و اتحاد مسالمتآميز حكومت تجزيه شدة فلسطين و شكوه از دست رفتة سلطنت داوود عليه السلام ميانجامد.
بر اساس آنچه كه از آموزههاي دين يهود ميتوان فهميد، نجات قوم برگزيده، از اهداف عمدة حكومت آرماني يهود است، تا بعد از تمام مصيبتها و گرفتاريهايي كه براي اين قوم در طول تاريخ ايجاد شد، همه يهوديان، دوباره از دورترين نقاط جهان به سرزمين خود فلسطين باز گشته وحكومت مطلوب توسط قوم يهود بر پا شود. آرمان مسيحايي، اين وعده را به يهوديان داده است كه يهود يك قدرت جهاني در فلسطين تأسيس خواهد كرد؛ زيرا در نظر آنها آرمان مسيحايي، فراتر از آزادي يهوديان و تشكيل يك دولت يهودي مستقل بوده و اهداف بلندي را براي بشريت و تكامل نژاد بشري در نظر گرفته است؛ ولي در عين حال، در يك زمينه يهودي و با مفهومي كاملاً يهودي باقي خواهد ماند. [17]
اعتقاد عموم يهوديان اين است كه ظهور ماشيح و فعاليتهاي او، همگي در جهت بهبود وضع جهان و تأمين سعادت بشري است و انسان، در جهاني كه خداوند، آن را در نهايت كمال خلق كرده است، رو به آيندهاي دارد كه ظهور منجي موعود درآن، نشانه برقراري عدالت الهي است.اين اعتقاد، در همة متون مذهبي يهوديان استمرار مييابد و افزون بر آن، انديشة نجات يافتن و انتظار براي منجي موعود كه خواهد آمد و نظامي منطبق بر قوانين الهي و آسماني برقرار خواهد كرد، از بخشهاي اعتقادي اديان توحيدي است.
حكومت آرماني، براي يهوديان، صلح جهاني وعصر عدالت و پارسايي را وعده ميدهد؛ عصري كه در آن، همه انسانها خواهند دانست كه خدا يكي و نام او يكي است و قومي كه خدا براي ابلاغ رسالت خود به جهانيان برگزيده، خواهد توانست مسؤوليت خويش را در اصلاح معنويات جهان انجام دهد. همچنين يهوديان در كنار كاهنان و انبياء شاهد گسترش گونهاي از پاكي و قداست باشند كه تحقق آن در شرايط كنوني، ممكن نيست؛ به ديگر سخن، آن زمان، امكان ادامه يك زندگي مقدس و مطابق با اراده الهي فراهم ميشود.
البته هدف مهم ديگري نيز مطرح ميشود كه همان وحدت ميان اقوام پراكنده و متفرق بنياسرائيل است؛ به گونهاي كه اورشليم مركز جهان و افتخار همه نسلها شده و همه امتها به سوي آن آمده، در مقابلش كرنش خواهند كرد وحقايق سترگ مورد قبول بنياسرائيل را خواهند پذيرفت. براين اساس، همه حوادث به احياي پادشاهي مسيحا و اتحاد مسالمتآميز حكومت تجزيه شدة فلسطين و شكوه از دست رفتة سلطنت داوود عليه السلام ميانجامد.
بر اساس آنچه كه از آموزههاي دين يهود ميتوان فهميد، نجات قوم برگزيده، از اهداف عمدة حكومت آرماني يهود است، تا بعد از تمام مصيبتها و گرفتاريهايي كه براي اين قوم در طول تاريخ ايجاد شد، همه يهوديان، دوباره از دورترين نقاط جهان به سرزمين خود فلسطين باز گشته وحكومت مطلوب توسط قوم يهود بر پا شود. آرمان مسيحايي، اين وعده را به يهوديان داده است كه يهود يك قدرت جهاني در فلسطين تأسيس خواهد كرد؛ زيرا در نظر آنها آرمان مسيحايي، فراتر از آزادي يهوديان و تشكيل يك دولت يهودي مستقل بوده و اهداف بلندي را براي بشريت و تكامل نژاد بشري در نظر گرفته است؛ ولي در عين حال، در يك زمينه يهودي و با مفهومي كاملاً يهودي باقي خواهد ماند. [17]
نويسنده
: سعيده معين نجف آبادي
ادامه دارد ... --------
منبع :
فصلنامه علمي تخصصي انتظار موعود شماره 26_25
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و دوم شهریور ۱۳۸۹ ساعت 18:23 توسط منتظر آقا
|