اعتقاد به مهدويت در ساير اديان و ملل (1)
همچنين در كتاب
معروف هندوها چنين اشاره شده است:
پادشاهى به دولت دنيا، به فرزند سيّد
خلايق در دو جهان (كشن) تمام شود و كسى باشد كه بر كوههاى مشرق و مغرب
دنيا حكم براند و فرمان كند و بر ابرها سوار شود و فرشتگانْ كاركنان او
باشند، جن و انس در خدمت او شوند و از «سودان» كه زير خط استواست تا سرزمين
«تسعين» كه زير قطب شمالى است و ماوراى بحار را صاحب شود و دين خدا زنده
گردد. و نام او «ايستاده» (قائم) باشد و خدا شناس باشد.(4)
به بيان
زيباتر، در كتاب مهابا راتا و كتاب پورانهها در اين خصوص آمدهاست:
همه
اديان معتقدند كه در پايان هر دورهاى از تاريخ، بشر از لحاظ معنوى و
اخلاقى رو به انحطاط مىرود و چون طبعاً و فطرتاً، در حال هبوط و دورى از
مبدأ است و مانند احجار به سوى پايين حركت مىكند و نمىتواند به خودى خود
به اين سير نزولى و انحطاط معنوى و اخلاقى خاتمه دهد، پس ناچار روزى يك
شخصيت معنوىِ بلند پايه كه از مبدأ وحى و الهام سرچشمه مىگيرد، ظهور خواهد
كرد و جهان را از تاريكى جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات خواهد داد و....(5)
اصولاً
فتوريسم (Fotorism) يعنى اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجى،
عقيدهاى است كه در كيشهاى آسمانىِ يهوديت (جودايسيم)، و زردشت
(زوراستريانيسم)، مسيحيت (در سه مذهب عمده آن، يعنى كاتوليك، پروتستان و
اردتدوكس) و خصوصاً دين مقدس اسلام به مثابه يك اصل مسلم گرفته شده است.
درباره آن در مباحث تئولوژيك مذاهب آسمانى، رشته تئولوژى بيبلكيال، كاملاً
شرح و بسط داده شده است.(6)
به هر حال، يهودى حق پوش چه بپذيرد يا نپذيرد در كتابهاى يهوديت، عهد عتيق و دانيال پيامبر، كتاب حجى (حكا) ى پيامبر، صفينياى پيامبر، اسعياى پيامبر و زبور داود مطالبى درباره موعود آخر الزمان آمده است. پارهاى از علائم آخرالزمان، رجعت و شخصيت حضرت حجة بن الحسن المهدى(عج)، حتى اشاراتى درباره واقعه عاشورا در كتاب بشارات عهدين آمده است.
قرآن كريم مىفرمايد:
(وَ لَقَد كَتَبنا فِى الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكر اَنَّ الاَرضَ يَرِثُها عِبادِىَ الصّالِحوُن)(9)؛
علاوه بر ذكر تورات در زبور نيز نوشتيم كه بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد.
در متن زبور آمده است:
قومها را به انصاف داورى خواهد كرد، آسمان شادى كند و زمين مسرورگردد، دريا و پرى آن غرّش نمايند، صحرا و هر آن چه در آن است بهوجد آيد. آنگاه تمام درختان جنگل مترنم خواهند نمود.(10) اما منتظرانخداوند، وارث زمين خواهند شد، ... اما حليمان وارث زمين خواهند شد، زيرا كه بازوان شرير شكسته خواهد شد و اما صالحان را خداوند تأييد مىكند.(11)
منبع :
سپيده اميد ، سيد حسين اسحاقى ، مركز پژوهشهاى اسلامى صدا و سيما