از آن­جا كه در حكومت امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) مردم در وضعيت اقتصادي خوبي به سر مي­برند، بازرگاني رونق مي­ گيرد و بازارها فعال مي­ شوند. 
چنانچه رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) در اين باره مي ­فرمايند: «از نشانه­ هاي قيامت (ظهور مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)) اين است كه... بازرگاني گسترش يافته، شكوفا مي ­گردد.»[8]
امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) عمران و آباداني خانه ­ها و مساجد و معابر و مجامع عمومي را در سراسر جهان چشمگير مي­ كند.
امام باقر(عليه السلام) در اين باره مي­ فرمايند: «در زمان حكومت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در روي زمين هيچ ويرانه­اي نمي­ماند، مگر آن كه آباد مي ­گردد.»[9]
در روايتي از امام باقر(عليه السلام) چنين مي­ خوانيم: «هنگامي كه قائم ما قيام كند، همه­ ی مساجد داراي ديوارهاي كوتاه و بدون كنگره خواهد شد، همان گونه كه در عصر رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) بود. آن حضرت جادّه­هاي بزرگ را توسعه مي ­دهد كه به شصت زراع رسد و تمام مساجدي را كه در مسير راه و مزاحم عبور و مرور است و هم­چنين بالكن­ هاي مزاحم و فاضلاب­ ها و ناودان­هايي كه به راه عبور مردم باز مي­ شود را مي ­بندد.»[10] 
از برنامه­ هاي اوليه­ی حضرت(عجل الله تعالي فرجه الشريف)، رفع سريع نياز فقرا و ريشه­ كن ساختن فقر از جامعه است. 
چنان­ كه در دولت كريمه هر ماه دو مرتبه حقوق براي عموم پرداخت خواهد شد و مردم در بي­نيازي مطلق مادي زندگي مي­ كنند؛ بدين ­گونه كه صاحبان وجوهات و صدقات بدهي­ هاي خود را در دست مي­ گيرند و در شهر مي­ چرخند، اما مستحقي پيدا نمي­ كنند كه دين خود را ادا نمايند.[11]
هم­چنين امير مؤمنان(عليه السلام) مي ­فرمايد:
«مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) هر برده مسلمان را مي ­خرد و آزاد مي­ كند. بدهكاري نمي­ ماند جز اينكه بدهي­ اش را پرداخت مي ­كند و حق كسي را در دست كسي (باقي) نمي­ گذارد؛ جز اينكه از او باز مي­ ستاند و به صاحب حق برمي ­گرداند. كسي كشته نمي ­شود؛ مگر اينكه ديه او را به صاحبانش تسليم مي­ كند و آن كسي كه كشته شد، بدهي ­اش را مي ­پردازد و (زندگي) خانواده او را تأمين مي­ كند تا اينكه سراسر سرزمين را از قسط و عدل پر مي ­سازد... او و اهل بيتش در رحبه سكني مي­ گزينند.»[12]
امام باقر(عليه السلام) در مورد حل مشكل مسكن و بيكاري فرمود: «در عصر قائم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) اين مشكل كاملاً حل خواهد شد و ديگر موردي براي نگراني مردم بي ­بضاعت نخواهد ماند، همان گونه كه در دولت اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) تقريباً حل شده بود و هر خانواده مسكني مستقل براي خود داشت.»[13] 
و نيز فرمودند: «در عصر قائم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) بيكاري به طور كلي از جوامع ريشه­ كن خواهد شد؛ چون آن بزرگوار بيكاري و بلاتكليفي را برخواهد كند. آزادي شغل و مسافرت و تجارت و سرمايه­ را به همه­ ی مردم ارزاني خواهد داشت و ماليات و قوانين ظالمانه جمع مي­ شود.»[14]

منبع:مدرسه علمیه نرجس سبزوار-تحقیق توسط:عزت بیونقی

[1] . علي يزدي حائري، الزام الناصب، تهران، بی­نا، 1351، ص163.
[2] . يوسف بن يحيي مقدسي شافعي، همان، ص84.
[3] . رضي الدين محمد بن طاووس، الملاحم و الفتن، قم، منشورات الرضی، چاپ5، 1398ق، ص152.
[4] . همان.
[5] . حافظ ابي عبدالله حاكم نيشابوري المستدرك، حلب، مکتب المطبوعات الاسلامیه، بی­تا، بی­جا، ج4، ص492.
[6] . محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج51، ص81.
[7] . محمدرضا غياثي كرماني، وقتي او مي ­آيد، قم، مرکز تخصصی مهدویت، بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج)، 1385، ص19.
[8] . نجم الدين طبسي چشم اندازي به حكومت مهدي(عج)، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ3، 1380، ص208.
[9] . شيخ صدوق، كمال الدين، ج1، ص331.
[10] . محمد باقر مجلسي، همان، ج52، ص39، ب27، ح84.
[11] . محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج52، ص390، ح292.
[12] . همان، ص225، ح87.
[13] . محمد اميني گلستاني، سيماي جهان در عصر امام زمان(عج)، قم، انتشارات مسجد مقدس جمکران، 1385، ص292.
[14] . همان، ص294.