موعود در آيين مسيحيّت
كلمهي
«انجيل» در زبان يوناني به معناي
مژده است: مژده به فرا رسيدن ملكوت آسمان يا پيمان تازه. گروه زيادي از
ياران و پيروان حضرت عيسي (عليه السلام) به نوشتن سيرهي آن حضرت اقدام
كردند و نوشتههايي به وجود آوردند كه بعداً انجيل خوانده شد و اندك اندك
چهار انجيل از آنها رسميت يافت. انجيلهاي كنوني كه به نام نويسندههاي
آنها معروفند، عبارتند از:
1- انجيل
متّي (سيره و مواعظ مسيح با
اشاره به پيشگوييهاي عهد عتيق)؛
2- انجيل مُرقس (قديمترين و كوتاهترين كتاب سيره و مواعظ مسيح)؛
3- انجيل لوقا (سيره و مواعظ مسيح با تكيه بر جزئيات)؛
4- انجيل يوحنّا (متأخرترين كتاب سيره و مواعظ مسيح با تأكيد بر مافوق بشر بودن او).
2- انجيل مُرقس (قديمترين و كوتاهترين كتاب سيره و مواعظ مسيح)؛
3- انجيل لوقا (سيره و مواعظ مسيح با تكيه بر جزئيات)؛
4- انجيل يوحنّا (متأخرترين كتاب سيره و مواعظ مسيح با تأكيد بر مافوق بشر بودن او).
بنابر اعتقاد مسيحيان، آخرين نجاتدهنده و
تسلي دهنده همان عيسي مسيح است كه بار ديگر زنده خواهد شد و جهان سراسر
فساد و تباهي را نجات خواهد داد:
«ليكن شنيده و دانستهايم كه اين مرد به راستي مسيح است و خلاص كنندهي عالم.»2
و در رسالهي چهاردهم از نامههاي رسولان كه به عبرانيان (يهوديان) بوده است چنين آمده:
«همچنين مسيح نيز چون يك بار قرباني شد تا گناهان بسياري را رفع نمايد، بار ديگر بدون گناه براي كساني كه منتظر او ميباشند، ظاهر خواهد شد به جهت نجات.»3
ذكر اين نكته در اينجا لازم است كه در عهد جديد وعدهي آمدن شخصي به جز عيسي مسيح نيز داده شده است. وي تسليدهندهي ديگري است كه مسيح از خدا (پدر) براي امتش درخواست ميكند و خدا او را اعطا ميكند تا هميشه با ايشان باشد. جهان او را نميبيند و نميشناسد، ولي آنان كه به مسيح ايمان دارند، وي را باز ميشناسند:
«و من از پدر سؤال ميكنم و تسليدهندهاي ديگر به شما عطا خواهد كرد تا هميشه با شما باشد؛ يعني روح راستي كه جهان نميتواند او را قبول كند. زيرا كه او را نميبيند و نميشناسد؛ اما شما او را ميشناسيد، زيرا كه با شما ميماند و در ميان شما خواهد بود.»4
بيشتر نويدهاي انجيل به تعبير «پسر انسان» است، اين تعبير طبق نوشتهي مستر هاكس آمريكايي بيش از 80 بار در انجيل و ملحقات آن تكرار شده كه فقط 30 مورد آن با حضرت عيسي (عليه السلام) قابل تطبيق است و 50 مورد ديگر از نجاتدهندهاي سخن ميگويد كه در آخر الزمان ظهور خواهد كرد، حضرت عيسي (عليه السلام) نيز با او خواهد آمد و او را جلال خواهد داد و از ساعت و روز ظهور او جز خدا كسي اطلاع ندارد.5
در بشارات انجيل براي زمان ظهور حضرت مسيح (عليه السلام) تاريخ مشخصي نمييابيم، و از اين جهت شباهت دقيقي با اعتقاد مسلمانان دربارهي زمان ظهور وجود دارد:
«اما از آن روز و آن ساعت غير از پدر هيچ كس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم، پس برحذر باشيد و بيدار شده دعا كنيد زيرا نميدانيد كه آن وقت كي ميشود.»6
و در جايي ديگر آمده است كه:
«كمرهاي خود را بسته، چراغهاي خود را افروخته بداريد و شما مانند كساني باشيد كه انتظار آقاي خود را ميكشند، تا هر وقت آيد و در را بكوبد بيدرنگ براي او باز كنند. خوشا به حال آن غلامان كه آقاي ايشان چون آيد، ايشان را بيدار يابد ... پس شما نيز مستعد باشيد، زيرا در ساعتي كه گمان نميبريد پسر انسان ميآيد.»7
«ليكن شنيده و دانستهايم كه اين مرد به راستي مسيح است و خلاص كنندهي عالم.»2
و در رسالهي چهاردهم از نامههاي رسولان كه به عبرانيان (يهوديان) بوده است چنين آمده:
«همچنين مسيح نيز چون يك بار قرباني شد تا گناهان بسياري را رفع نمايد، بار ديگر بدون گناه براي كساني كه منتظر او ميباشند، ظاهر خواهد شد به جهت نجات.»3
ذكر اين نكته در اينجا لازم است كه در عهد جديد وعدهي آمدن شخصي به جز عيسي مسيح نيز داده شده است. وي تسليدهندهي ديگري است كه مسيح از خدا (پدر) براي امتش درخواست ميكند و خدا او را اعطا ميكند تا هميشه با ايشان باشد. جهان او را نميبيند و نميشناسد، ولي آنان كه به مسيح ايمان دارند، وي را باز ميشناسند:
«و من از پدر سؤال ميكنم و تسليدهندهاي ديگر به شما عطا خواهد كرد تا هميشه با شما باشد؛ يعني روح راستي كه جهان نميتواند او را قبول كند. زيرا كه او را نميبيند و نميشناسد؛ اما شما او را ميشناسيد، زيرا كه با شما ميماند و در ميان شما خواهد بود.»4
بيشتر نويدهاي انجيل به تعبير «پسر انسان» است، اين تعبير طبق نوشتهي مستر هاكس آمريكايي بيش از 80 بار در انجيل و ملحقات آن تكرار شده كه فقط 30 مورد آن با حضرت عيسي (عليه السلام) قابل تطبيق است و 50 مورد ديگر از نجاتدهندهاي سخن ميگويد كه در آخر الزمان ظهور خواهد كرد، حضرت عيسي (عليه السلام) نيز با او خواهد آمد و او را جلال خواهد داد و از ساعت و روز ظهور او جز خدا كسي اطلاع ندارد.5
در بشارات انجيل براي زمان ظهور حضرت مسيح (عليه السلام) تاريخ مشخصي نمييابيم، و از اين جهت شباهت دقيقي با اعتقاد مسلمانان دربارهي زمان ظهور وجود دارد:
«اما از آن روز و آن ساعت غير از پدر هيچ كس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم، پس برحذر باشيد و بيدار شده دعا كنيد زيرا نميدانيد كه آن وقت كي ميشود.»6
و در جايي ديگر آمده است كه:
«كمرهاي خود را بسته، چراغهاي خود را افروخته بداريد و شما مانند كساني باشيد كه انتظار آقاي خود را ميكشند، تا هر وقت آيد و در را بكوبد بيدرنگ براي او باز كنند. خوشا به حال آن غلامان كه آقاي ايشان چون آيد، ايشان را بيدار يابد ... پس شما نيز مستعد باشيد، زيرا در ساعتي كه گمان نميبريد پسر انسان ميآيد.»7
پي نوشت ها:
1 . مريم (19)، 16 – 34 .
2 . انجيل يوحنّا، فصل 8، ص 253، به نقل از عزيز اله حيدري، مهدي (عليه السلام) تجسم اميد و نجات، ص 67 .
3 . رساله به عبرانيان، فصل 9، آيهي 28، به نقل از فصلنامهي انتظار، ش 15، ص 155 .
4 . انجيل يوحنّا، فصل 14، آيهي 17، به نقل از فصلنامهي انتظار، ش 15، ص 155 .
5 . قاموس كتاب مقدس، ص 219، به نقل از محمّد خادمي شيرازي، ياد مهدي (عليه السلام)، ص 52 .
6 . انجيل مرقس، فصل 13، آيههاي 26-33، به نقل از محمّ خادمي شيرازي، ياد مهدي (عليه السلام)، ص 48 .
7 . انجيل لوقا، فصل 12، آيههاي 35 و 36، به نقل از علي اكبر مهديپور، او خواهد آمد، ص 125 .
2 . انجيل يوحنّا، فصل 8، ص 253، به نقل از عزيز اله حيدري، مهدي (عليه السلام) تجسم اميد و نجات، ص 67 .
3 . رساله به عبرانيان، فصل 9، آيهي 28، به نقل از فصلنامهي انتظار، ش 15، ص 155 .
4 . انجيل يوحنّا، فصل 14، آيهي 17، به نقل از فصلنامهي انتظار، ش 15، ص 155 .
5 . قاموس كتاب مقدس، ص 219، به نقل از محمّد خادمي شيرازي، ياد مهدي (عليه السلام)، ص 52 .
6 . انجيل مرقس، فصل 13، آيههاي 26-33، به نقل از محمّ خادمي شيرازي، ياد مهدي (عليه السلام)، ص 48 .
7 . انجيل لوقا، فصل 12، آيههاي 35 و 36، به نقل از علي اكبر مهديپور، او خواهد آمد، ص 125 .
--------
منبع :
منبع :
تنهاراه
+ نوشته شده در دوشنبه یکم شهریور ۱۳۸۹ ساعت 8:1 توسط منتظر آقا
|