تا حدود سه دهه پيش بيش‏تر پژوهش‏ها درباره تشيع در جوامع غربي و به دست پژوهشگران مسيحي و يهودي انجام مي‏گرفت و كرسي‏هاي درسي دانشگاهي درباره اين موضوع، نيز در اين جوامع و در اختيار دانشمندان و استادان آن‏ها بود. يافته‏هاي اين گونه پژوهش‏ها نيز از روش‏هاي مكانيسم تاريخي استفاده مي‏كرد و محتواي آن‏ها هم اساسا بر منابع دست دوم تكيه داشت.
در سال‏هاي (1981 و 1988) دو اثر پژوهشي در غرب منتشر شد كه نويسنده هر دو، از مسلمانان شيعه و مقيم غرب است. وي دكتر عبدالعزيز عبدالحسين ساشرينا، نام دارد كه در سال (1942 ميلادي) متولد شده و اصالتا از شيعيان اثني عشري آفريقاست. او تحصيلات دوره كارشناسي خود را در ايران گذرانده، دوره دكتراي مطالعات مذهبي را در دانشگاه تورنتوي كانادا سپري كرده و در سال 1976 از پايان نامه خود كه درباره مهدويت مي‏باشد، دفاع كرده است(1). وي به زبان‏هاي فارسي، عربي و انگليسي آشنايي كامل دارد و سير پژوهش خود را در اين زمينه ادامه داده و نخستين اثر خود را به صورت كتابي بر پايه تحقيقات دوره دكتري خود، منتشر كرده است(2) (كه در اين نقد از آن به عنوان «اثر اول» ياد مي‏شود). او پس از آن، طرح پژوهشي ديگري را آغاز مي‏كند و چندين دوره فرصت مطالعاتي را در ايران، عراق و اردن مي‏گذراند كه نتيجه آن به صورت كتاب ديگري منتشر مي‏شود.(3) (در اين نقد آن را «اثر دوم» مي‏ناميم.) او مقدمه اين اثر را با اين فراز از دعاي افتتاح پايان مي‏برد: «اللهم انا نرغب اليك في دولة كريمه تعزبه الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله و تجعلنا فيها من الدعاة الي طاعته والقاده الي سبيله و ترزقنا به كرامة الدنيا والاخرة».
وي اثر اول را به فاطمه، همسرش و اثر دوم را به ساحت مقدس حضرت ولي عصر(عج) (السلطان العادل المنتظر) تقديم مي‏كند و از دو پسرش علي‏رضا و محمدرضا كه او را در اين پژوهش همراهي كرده‏اند، سپاسگزاري مي‏نمايد.
اثر نخست با نام «منجي اسلامي: اعتقاد به امام مهدي(عج) در تشيع اثني عشري» در قطع وزيري و در 230 صفحه، با قلم نسبتا ريز منتشر شده و از يك پيش‏گفتار، شش فصل، يك ضميمه، يك نمودار و يادداشت‏ها، كتابنامه و فهرست اعلام تشكيل شده است.
فصل‏هاي كتاب به شرح زير طرح ريزي شده است:

فصل اول: مقدمه: مهدي (عج)، منجي اسلامي؛
فصل دوم: قائم المهدي، امام منجي دوازدهم؛
فصل سوم: غيبت امام دوازدهم؛
فصل چهارم: امامت امام غايب؛
فصل پنجم: رجعت امام مهدي(عج)؛
فصل ششم: نتيجه‏گيري؛
ضميمه: ويژگي‏هاي امام و نظام امامت مستند به كتاب الحجة علامه كليني؛
فرهنگ اصطلاحات.
نمودار: سلسله امامت در تشيع اثني عشري و تشيع اسماعيلي.
يادداشت‏ها
اختصارات و كتاب‏نامه انتخابي

 

نويسنده در پيش‏گفتار اين اثر مي‏نويسد:

«دانشمندان متأخر غربي، در موضوع مهدويت، تقريبا چيزي ننوشته‏اند و همين امر انگيزه انجام اين پژوهش و نگارش اين اثر علمي شد؛ طي پژوهش پايان نامه دوره دكتري‏ام، ضرورت بررسي متون غني و گسترده در اين موضوع را احساس كردم، يافته‏هاي خود را بر علماي ديني عرضه داشتم و با آنها مباحثه كردم، بي‏آن‏كه توجه دقيق به مباني علمي جديد را ناديده انگارم. امري كه مرا به وصول به اين هدف آماده كرد همكاري در گسترده و بي‏دريغ استادها، دانشمندان، دوستان و همكاراني بود كه در تورنتو، مشهد مقدس و نجف اشرف داشتم.»
اين اثر براي درك تحولات معاصر ايران ـ كه با پيروزي انقلاب اسلامي به تشكيل نظام جمهوري اسلامي انجاميد ـ نيز تحولاتي كه در ديگر نواحي جهان اسلام كه شيعه از نيروي اجتماعي و سياسي برخوردارست، اهميت زيادي دارد. به طور كلي احاديث اسلامي درباره ظهور مهدي(عج)، رهبر نجات‏بخش و هدايتگر الهي كه از نسل پيامبر بزرگ اسلام(ص) است، سخن گفته‏اند. در تشيع اعتقاد به مهدي(عج) ستوني است كه تمام بناي روحاني و باطني دين بر آن استوار است. در اين اثر، ساشرينا با اين هدف كه عقيده مهدويت جنبه محوري و كليدي دارد، موضوع را با روش علمي در منابع اصلي اماميه بررسي و تكامل آييني اين ايده را موشكافانه مطالعه مي‏كند. او مفهوم منجي در مذاهب يهودي و مسيحي را با يكديگر مقايسه كرده و با مفهوم شيعي آن مطالعه‏اي تطبيقي انجام مي‏دهد سپس رابطه بسط يافته آن را بين مسلمانان شيعي و نظام‏هاي سياسي مقايسه مي‏كند. منابع اصلي وي در بسط نظريه‏هاي آئيني مهدويت، بر پايه آثار دانشمندان صدر اول اماميه ـ كه تا زمان غيبت امام(ع) فاصله چنداني نداشته و انديشه‏هاي خود را در زماني گسترش داده‏اند كه در جهان اسلام در اقليت محض بوده‏اند ـ بنا شده است.
اين اثر با روش‏شناسي مطالعه تاريخ اعتقاد به مهدويت ـ و نه خود اعتقاد به مهدويت ـ موضوع را مورد مطالعه علمي قرار داده است. به همين دليل: خواننده معتقد و مؤمن بايد به اين نكته توجه داشته باشد كه نگرش نويسنده به موضوع به عنوان يك پژوهشگر مطرح است نه به عنوان يك معتقد و با شيوه تعقل تاريخي موضوع را بررسي مي‏كند، نه از جنبه اعتقادي. به عبارت ديگر؛ پژوهش او با هدف تهيه تفسير مطلوبي از چگونگي يك جامعه مذهبي كه تحت نظر جنبه‏هاي اجتماعي ـ سياسي، از اعتقاد به مهدويت حمايت مي‏كند انجام شده است.
نويسنده با تكيه بر تعاليم امامان معصوم(ع) ـ كه يكي از مؤلفه‏هاي ايمان را عقلي دانسته‏اند كه به بصيرت و معرفت ديني مي‏انجامد ـ اين پژوهش را به پايان برده است. اين روش در آثار بزرگان فقها و علماء شيعه پيشينه داشته است. به عنوان مثال مي‏توان به رساله «مسئلة‏الوجيزه في‏الغيبه» اثر علي بن حسين معروف به سيد مرتضي (متوفي 436 ه .ق) اشاره كرد كه با روش استدلالي درباره طول عمر امام غايب(ع) به بحث پرداخته است. اين رساله ارزشمند كه در سال 1955 ميلادي در بغداد به چاپ رسيده توسط خود ساشرينا به زبان انگليسي ترجمه شده است.(4)
پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، علاقه به مطالعه‏هاي مذهبي را در ميان جوانان مسلمان و معتقد در جهان رشد داد تا نه تنها جنبه‏هاي اجتماعي و رواني مذهب خود را در جوامع غير مذهبي غربي، مورد پژوهش قرار دهند، بلكه مذهب خود را به طور كلي بينش و شناخت عميق بررسي كنند. اين امر، باعث شد كه پژوهش‏هاي مذهبي ـ كه محوريت آن بر پايه اعتقاد به مهدويت قرار دارد ـ وارد مرحله جديدي شود. تدوين اين اثر هم زمان با پيروزي انقلاب اسلامي (1357) در مشهد مقدس صورت گرفته در آن زمان، نويسنده براي انجام فرصت مطالعاتي و استفاده از منابع غني و اصيل اسلامي، در ايران اقامت داشته و تحت تأثير فضاي معنوي و شور و حال ايمان مذهبي آن قرار گرفته است.
اين اثر كتاب نامه نسبتا جامعي دارد كه مآخذ آن مي‏تواند دانشمندان، دانشجويان و پژوهشگران را در به دست آوردن اطلاعات بيشتر در زمينه مطالعاتي با موضوع مهدويت، ياري بخشد. هم چنين اين اثر يك واژه نامه فني را به همراه دارد كه مفاهيم و اصطلاحات فني مرتبط با مهدويت را با تعريف دقيق آئيني، كلامي و فقهي آن ارايه مي‏دهد و خواننده را از مراجعه به آثار متعدد و فرهنگ نامه‏هاي گوناگون بي‏نياز مي‏سازد.

نويسنده:دكتر سيد محمدتقي آيت‏اللهي

ادامه دارد ...
--------
منبع :

سايت انتظار