http://www.rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1111111111/5179.jpg


آیا از راه براهین فلسفی می توان ضرورت حکومت عدل جهانی را به اثبات رساند ؟


فلاسفه اسلامی « قسر دائم » و « قسر اکثری » را در عالم طبیعت محال و امری نشدنی می دانند .
مقصود از « قسر دائم » آن است که حقیقتی از حقایق هستی در دوره روزگارش از خواسته ی طبیعی خود محروم باشد . مثلا آتش هیچ گاه حرارت نداشته باشد یا در جهان نیرویی باشد که از آغاز پیدایش آتش تا هنگامی که آتش در جهان وجود دارد از حرارت آتش جلوگیری کند . این امری محال است ، که در فلسفه به اثبات رسیده است .
مقصود از « قسر اکثری » آن است که طبیعت در اکثر دوره عمرش از اقتضای ذاتی خود محروم باشد . این را هم فلاسفه محال می دانند . این نظریه ی فلسفی که به شکل قانون در جهان هستی جاری است به ما می گوید که روزگار ظلم و جور در بشر سپری خواهد شد و به جای آن روزگار عدل و داد خواهد آمد .
این نظریه ی فلسفی می گوید : قسر انسانیت در عمر او محال است . چنان که در بیشتر عمر او نیز محال خواهد بود . پس روزگاری خواهد آمد که روزگار انسانیت باشد . و به یقین روزی خواهد امد که بشر از اسارت و بردگی حیوان صفتان رهایی یابد و در سایه مهر انسان ها زیست کند و زندگی داشته باشد .